tisdag 21 juli 2009

Budapest, dag 2

Hej hej!
Idag har jag farit runt! På morgonen fick vi nybakat från bageriet, sedan bar det av till stora saluhallen. Där fanns det massor av god mat må ni tro! Vi köpte bl.a. salami och korvar (goda korvar!). Vi åt lángos också! Supergott.
På eftermiddagen var vi på Buda-slottet. Det var riktigt fint och trevligt. Här fikade vi också goda desserter och jag fick glass. Mamma köpte en fin klocka i glas också.
På eftermiddagen åkte vi en 2 timmars sight-seeing-buss. Mycket bra! Till och med jag satt lugnt och stilla och lyssnade och tittade. *jag är duktig*
Senare på kvällen begav vi oss till restaurangen Replay som ligger nära shopping-gatan Váci utca. Där åt vi gulasch, friterad kyckling med ostsås och en massa annat gott. Och jag fick såklart glass. =)
Nu är jag trött...så jag somnade på en gång. Imorgon bitti ska vi flytta till nya lägenheten och kolla läget i stadsparken! Vi ses!

Här är vi på väg över Frihetsbron till stora saluhallen. Pappa har smuts på hakan.

En bild inifrån saluhallen. Detta är från gatuplan.

Ett av fyra lejon som vaktar kedjebron Széchenyi.

Här bjöd farbror Patrick oss på sikló (funicular) för att vi skulle slippa gå hela vägen upp till Buda-slottet. *tack farbror Patrick*

En bild av parlamentet från Buda-slottets höjder.

Fiskarbastiljonen.

Här fikade vi på fiket Korona. Jag fick *såklart* glass och Gundel-pannkaka, Pappa fick dobos-tårta. Mamma fick också smaka.
Nu lyssnar jag på en mycket intressant historia berättad av guiden på bussen! Notera att jag är iförd min ungerska klänning som farmor köpt åt mig. Mycket fränt!


Galamb!

Mormor och morfar var också med på bussen.

Inga kommentarer: